Immuunsysteem versterken

Wat is het immuunsysteem

Het immuunsysteem is ons natuurlijke afweersysteem tegen schadelijke stoffen van buitenaf. Heel simpel gezegd zorgt het immuunsysteem ervoor dat je niet of minder snel ziek wordt. Dit komt doordat het immuunsysteem jouw hele lichaam beschermd tegen ziekteverwekkers als virussen, bacteriën, parasieten en gifstoffen. Om het lichaam te kunnen beschermen, werken onder andere je darmen, luchtwegen, lymfstelsel en bloed met elkaar samen. Dit alles met het doel om ziekteverwekkers buiten jouw lichaam te houden.

Bekijk onze producten

Immuunsysteem herstellen en versterken

immuunsysteem

Ons immuunsysteem is dus altijd hard aan het werk om ons gezond te houden. Toch gaan de meeste mensen zich pas druk maken om hun weerstand als het al te laat is. Om gezond te blijven kun je dus het best je immuunsysteem versterken. Want voorkomen is vaak beter dan genezen. Het is lastig om te weten hoe goed je weerstand echt is, dit omdat ons afweersysteem zo complex is. Toch kun je zelf een paar dingen doen om je weerstand te vergroten. Het immuunsysteem versterken kun je doen door gezond te leven.

Gezond eten

Het immuunsysteem versterken kun je doen door gezond te eten. Probeer zoveel mogelijk gevarieerd en gezond te eten. Denk aan de schijf van vijf en let erop dat je niet teveel junkfood eet. Ook is het verstandig om genoeg water te drinken. Probeer om dagelijks tussen 1,5 en 2 liter water binnen te krijgen.

Voldoende slaap

Zorg ervoor dat je genoeg slaapt. Door op vaste tijden naar bed te gaan en niet op je mobiel op laptop te kijken, zal de kwaliteit van slapen verbeteren. Dit komt doordat het blauwe licht van schermen invloed heeft op jouw biologische klok. Door 2 uur voordat je gaat slapen niet meer naar je mobiel of tv te kijken kun je gemakkelijker in slaap komen.

Bewegen

Bewegen is gezond, zeker als je dit combineert met een goede nachtrust en een gezond dieet. Door regelmatig te sporten zorg je ervoor dat je weerstand beter wordt. Ga bijvoorbeeld een paar keer in de week naar de sportschool of ga lekker een rondje hardlopen in de natuur. Je zult zien dat je fitter voelt en minder snel last krijgt van verkoudheidjes en andere gezondheidsklachten.

Immuunsysteem versterken met supplementen

De beste manier om je immuunsysteem te versterken is dus door een gezond dieet, sporten en een goede nachtrust. Toch is alleen gezonde leefstijl niet altijd voldoende. Je kunt jouw immuunsysteem versterken door supplementen te gebruiken. Soms kun je door dat je te weinig fruit eet of doordat je een allergie hebt te weinig van een bepaalde voedingsstof binnen krijgen. Door een supplement te gebruiken als aanvulling op je dieet kun je bepaalde voedingstoffen die je niet in dieet zitten toch binnen krijgen.

Vitamine B11

Foliumzuur beter bekend als vitamine B11 is een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem. En is onder meer populair onder vrouwen die zwanger zijn of dat nog willen worden. Toch is deze vitamine niet alleen goed voor zwangere vrouwen. De stof helpt bij het aanmaken van rode en witte bloedcellen. Ook mensen die meer energie willen hebben baat bij vitamine B11. En helpt dit supplement je om je beter te kunnen concentreren.

Supplementen

Vitamine C

Als je een tekort hebt aan vitamine C zorgt ervoor dat je een mindere weerstand hebt. Je kunt het immuunsysteem herstellen en versterken door extra vitamine C te nemen. Je hebt als volwassene gemiddeld genomen dagelijks 75 milligram aan vitamine c nodig. Je krijgt al veel binnen door fruit te eten, maar toch kan het zo zijn dat je niet genoeg binnen krijgt. Hiervoor kun je dus een supplement gebruiken. Naast je immuunsysteem versterken, zorgt vitamine c er ook voor dat je gezondere tanden, botten huid en bloedvaten hebt.

Vitamine E

Een ander supplement wat kan helpen om je weerstand te vergroten en dus je immuunsysteem versterken is vitamine E. Deze vitamine heeft een antioxiderende werking. Dit wil zorgt ervoor dat het je weefsels en cellen beschermd tegen vrije radicalen. Dit zijn stoffen die schade kunnen aanrichten aan je cellen en weefsels. Je kunt vitamine E uit amandelen en bijvoorbeeld spinazie halen. Mocht je niet aan de aanbevolen 15 milligram komen, dan kun je hiervoor een supplement gebruiken.

Mogen wij jou helpen gezond te blijven?

Bekijk zelf alle producten op onze site en lees de voordelen per product door